vineri, 5 decembrie 2014

Recenzie carte: CPSF Anticipatia #1

Prima data am aflat despre Colectia de Povestiri Stiintifico-Fantastice Anticipatia de pe blog-ul Ghandei si cum seria parea interesanta, dand impresia unei oaze de liniste pentru fanii SF, in luna mai am profitat de oferta de atunci a editurii Nemira pentru a cumpara numerele ce aparusera pana in acel moment. Cumva insa am tot citit alte romane intre timp, lasand numerele din revista sa astepte cuminti in biblioteca pana acum cateva saptamani cand am citit primul numar din CPSF.

Cum eu nu am avut ocazia sa citesc revista atunci cand a aparut ea pentru prima data, in anii '50, m-am bucurat sa gasesc in primul numar al actualei editii o scurta istorie a Colectiei de Povestiri Stiintifico-Fantastice, scrisa cu mult talent de catre Mircea Oprita.

Povestea “vedeta” a primului numar a fost “Insula”, scrisa de Peter Watts, o povestire captivanta, cu un final neasteptat. Actiunea din “Insula” ne poarta la bordul navei Eriophora, o nava condusa de un computer – Cimpanzeul, oamenii de pe aceasta aflandu-se in hibernare. Scopul navei este de a construi Porti ce unesc diverse locatii din spatiu, usurand astfel modul de a calatori. Cand Sunday este trezita din hibernare prezentul pare sa o loveasca din toate partile: nu doar ca descopera ca are un copil ce s-a nascut in timp ce ea era in hibernare, Dix, dar se pare ca acesta a si fost crescut de catre Cimpanzeu, fata de care Sunday are anumite resentimente. Mai mult de atat, motivul trezirii ei din hibernare este faptul ca nava a primit un semnal din apropierea unei stele, nici Dix si nici Cimpanzeul nefiind capabili sa inteleaga mesajul sau sa decida daca entitatea care l-a transmis este sau nu inteligenta.

Mi-a placut faptul ca pe langa povestea despre o posibila prima intalnire intre omenire si o entitate inteligenta din spatiu, povestea din “Insula” este presarata cu numeroase detalii care ofera cititorului informatii despre intamplari din trecut, precum revolta oamenilor impotriva tehnologiei. Finalul povestii reprezinta o adevarata intorsatura de situatie si, in ciuda faptului ca ofera raspunsuri la numeroase intrebari, lasa in urma la fel de multe intrebari, provocand cititorul sa se gandeasca si sa-si gaseasca propriile raspunsuri.

Un alt lucru care mi-a placut la acest prim numar a fost articolul Alinei Sarbu, “Stiinta si fantastic”, in care sunt explicate majoritatea tehnologiilor prezente in “Insula”.

Recomand CPSF Anticipatia fanilor SF deoarece sunt sigura ca va reprezenta o lectura pe placul lor.  

Un comentariu:

  1. Wow, încă un fan SF. Sincer vă admir și aveți tot respectul meu pentru că eu niciodată nu am putut înțelege acest tip de literatură. Mi-ar plăcea să pot să iau o carte SF și să o citesc cap coadă înțelegând-o.

    RăspundețiȘtergere