sâmbătă, 20 decembrie 2014

Recenzie carte: "Starters" de Lissa Price

De foarte mult timp am vrut sa citesc cele doua volume din seria “Starters” de Lissa Price, convinsa atat de ideea romanelor, cat si de recenziile pozitive pe care le-am citit. Dupa ce am terminat primul volum, “Starters”, pot zice ca romanul merita toate laudele pe care le-a primit si inca mai multe de atat, cartea ajungand rapid si in top-ul distopiilor mele preferate.

In urma Razboiului Porilor populatia planetei a suferit o scadere drastica, ramanand in viata doar cei care au fost vaccinati: tinerii (Starterii), batranii (Enderii) si persoanele de varsta mijlocie cu suficiente relatii si resurse materiale pentru a cumpara in secret vaccinul. Cum tehnologia le permitea oamenilor sa traiasca pana la varste inaintate de aproape 200 de ani, s-a decis ca tinerilor sa nu li se permita sa lucreze pentru ca batranii sa poata avea locuri de munca. Daca unii Starteri au fost destul de norocosi pentru a fi revendicati si luati sub aripa protectoare a unui Ender, ceilalti trebuie sa supravietuiasca pe strazi, sa lupte pentru mancare si sunt in permanenta vanati de autoritati, care incearca sa ii arunce in Institutii asemanatoare unor lagare. Intr-o lume in care batranii par a avea totul, mai exista un singur lucru pe care doar Starterii il au: tineretea.

Callie este o tanara in varsta de 16 ani, nerevendicata, care face tot posibilul pentru a supravietui pe strazi. Cum fratele ei este grav bolnav, fata isi da seama ca singura ei sansa de salvare este sa mearga la Destinatii Splendide, un loc care promite sa le ofere tuturor ceea ce isi doresc. Astfel, prin intermediul tehnologiei detinute de acestia, batranii ce isi doresc sa fie tineri din nou pot inchiria corpul unui Starter pentru o perioada limitata de timp. In cazul lui Callie insa lucrurile nu merg asa cum trebuie, iar fata se trezeste inapoi in corpul ei inainte de finalizarea inchirierii.

Mi-a placut foarte mult ideea romanului si mai ales posibilitatea transferului intr-un alt corp. Daca lucrurile ar sta cu adevarat asa cum erau prezentate in contractul initial de la Destinatii Splendide si ar exista o supraveghere mai stricta a “chiriasilor”, probabil lucrurile ar fi mers intr-o directie mai buna, atat pentru cei care isi inchiriaza corpul, cat si pentru chiriasi.

Lissa Price a reusit sa construiasca o lume veridica, in care personajele sunt complexe si realiste. Autoarea distruge ideea conform careia o data cu varsta vine si intelepciunea si demonstreaza ca o persoana egoista si rea va fi intodeauna asa, indiferent de varsta inaintata la care ajunge.

Callie a fost unul dintre personajele mele preferate si m-am bucurat sa vad ca autoarea a reusit sa construiasca o protagonista echilibrata, care sa castige inimile cititorilor. Cand am inceput sa citesc cartea imi era teama ca o sa am parte de acea protagonista perfecta, care face totul perfect si care nu greseste niciodata sau de acea protagonista proasta, care ia intodeauna cele mai stupide decizii. Din fericire, Callie nu intra in aceste tipare si reuseste sa fie un personaj echilibrat si realist. Mi-a placut foarte mult si legatura intre aceasta si Helena, in unele momente relatia dintre cele doua amintindu-mi de cea dintre Wanda si Melanie din romanul “Gazda” de Stephenie Meyer.

Recomand romanul tuturor celor care citesc cu placere distopiile deoarece sunt sigura ca atunci cand vor incepe sa citeasca “Starters”, nu se vor opri pana nu vor ajunge la finalul acestuia.